tirsdag den 22. marts 2016

Den nye Jytte kalder vi Ejner

Louise havde været til påskefrokost og kommet i tanke om et familiemedlem med type 2 diabetes!

Colourbox [05-04-2016]
Det var dagen før påskefrokosten jeg konsulterede med min stedfar omkring vores projekt, hvor han så rigtigt konkluderer, at et familiemedlem har sukkersyge og sikkert gerne ville hjælpe, hvis han kunne. Jeg fik ikke håbet op, men på dagen af påskefrokosten viste det sig, at han hellere end gerne ville medvirke. Jaaaaaaaa!

Jeg har valgt at kalde ham Ejner, for at beskytte hans identitet.

Dette interview ikke planlagt til fulde. Aftenen før mødet med Ejner, skrev jeg de spørgsmål om, vi ville have stillet Jytte, så de kunne tilpasses hvem som helst. Det var stadig en søgen efter en problemstilling, så spørgsmålene var brede og ikke nødvendigvis ja/nej mulige.

Vores ønske var stadig, at rammestyringen der ligner mest en almindelig samtale. Denne gang gik det meeeeget bedre!

Interviewet formede sig som en narrativ fortælling om Ejners erfaringer og problematikker. Jeg startede samtalen med nogle ledende spørgsmål om hans opvækst. Herefter tog Ejner faklen i hånden og tog mig med igennem hele hans sygdomsforløb, og hvad der udgjorde hans diagnose med type 2 diabetes. Selvom jeg transskriberede under hele samtalen, var det ikke en hindring, og Ejner så det ikke som en forstyrrende faktor – han sad praktisk talt og fortalte mig, hvad jeg skulle huske at skrive ned, så ivrig var han for at dele sin historie.

Jeg vil kort fortælle lidt om Ejner, igen det som er den empiri vi har valgt at arbejde ud fra, og som derfor er det vigtigste (29):
  • Ejner er for 4 uger siden overgået til insulin injektioner, efter pillebehandling i mange år. Han blev diagnosticeret med type 2 diabetes for 18 år siden. Han får 24 enheder indtil videre hver formiddag. Han måler sit blodsukker to gange om dagen, hvor det generelt ligger på 14-16 mmol/l.
  • Han fik søde sager hver dag, og motionerede ikke som barn – først da han blev bydreng. Den dag i dag, har han ikke ændret sine spisevaner væsentligt nok.
  • Han har haft problemer med næsten alle de kendte bivirkninger der hører med til hyperglykæmi. Kløen og hyppig vandladning (mest om natten), svimmelhed, mangel på appetit, mundtørhed, tørst og træthed. Han oplever dem mindre og mindre efter han er begyndt på injektion behandling.
  • Selvom Ejners far også havde type 2 diabetes har han meget lidt kendskab til sendiabetiske komplikationer. Efter han selv fik diagnosen lærte han lidt om insulinchok, og vigtigheden af, at have sukkerknalder i lommen. Senere har han lært lidt om amputationer af ben og blindhed, men han forstår ikke konsekvenserne.
  • Familien tager ikke højde for, at han har diabetes type 2. Den eneste der holder ham lidt tilbage, er hans kæreste der er tidligere sygehjælper – men hun er mest optaget af mængderne han spiser.

Nu mangler vi bare, at få svarene fra vores spørgeskemaer og vi har nok empiri til at finde vores endelige problemstilling.

Så TAK til Ejner, for dette dejlige interview! :-D

Colourbox [05-04-2016]

Ingen kommentarer:

Send en kommentar