Vi vil nu begynde vores indsamling af empiri. Vi har derfor gjort os
følgende overvejelser:
Vi vil lave to interviews (kvalitative undersøgelser) og ét spørgeskema
(kvantitativ undersøgelse), for at finde et helt nyt problem efter vi fik af
vide, at Jytte desværre var afgået ved døden. Vi planlagde en stram tidslinje,
og gik med håbet om at finde en ny borger med diabetes type 2.
Formålet med interviewsene skal være, at finde ud af hvor stort et problem
type 2 diabetes er hos de ældre borgere, som Mette kommer hos (generelt), en
eventuel ny borger og dem vi kan nå ud til igennem Facebook i alle aldre.
Målgruppen er alle de mennesker der enten har diabetes eller er i nær
relation til en diabetiker. Derudover består målgruppen også af alle de andre
besvarer, i forhold til deres forhold kost og motions vaner, der måske vil
afspejle hvorledes de er i risikogruppen for at udvikle type 2 diabetes.
Interviews:
I disse interviews vil vi først og fremmest gøre brug af en simpel
interviewteknik: ”positiv adfærd”, der vil signalere interesse (30).
Colourbox [Lokaliseret 05-04-2016] |
En narrativ
fortælling giver en bedre fyldestgørende helhedsviden om personen man sidder
overfor. Man udvikler en forforståelse for hvordan dette menneske oplever sig
selv og deres helbred, og hvorfor de agerer som de gør (30).
Det er i vores arbejde vigtigt, at få folk til at indse
betydningen i at forebygge diabetes type-2, da det er et markant stigende
problem (32). Dette kræver, at der opbygges trygge rammer.
Kvale siger:
”Det gode interview giver plads for en bevægelighed,
der kendetegner de fleste menneskelige fænomener. Forskeren må udvikle
sensitivitet, for at interviewsamtalen kan udgøre en særegen mellemmenneskelig
situation.” (30).
Spørgeskemaer:
Vi har valgt at lave et spørgeskema, der henvender sig til en delvis ukendt
målgruppe. I og med vi vil sende det ud på Facebook, vil vi på grund af vores
omgangskreds’ venner (på Facebook) ramme en bestemt aldersgruppe (fra 20-29
år). Derudover vil vi også ramme flest studerende og mennesker ansat i
sundhedssektoren. Men vi er klar over, og værdsætter den blanding af unge,
ældre, rige og fattige informanter.
Ved at ramme denne meget brede målgruppe, kan vores spørgsmål også tolkes
på mange alternative måder. For eksempel ved vores spørgsmål: ”Hvor mange dage
dyrker du motion om ugen?”. Motion er et vidt begreb – og vi har derfor valgt
at se motion en hvilken som helst aktivitet. Det kan være alt fra en ugentlig
gåtur til en meget effektiv tur i fitness. På grund af de brede forskelle i
aldersgrupperne, varierer også mulighederne for at dyrke den hårde svedende
motion.
For at gøre det lettere for informanterne, har vi givet forhåndsbestemte
svarmuligheder til alle spørgsmålene – og de bliver derfor lukkede. Det er få
spørgsmål vi har valgt, at give valgmuligheden ”Andet:”, efterfulgt af et
tekstfelt. Vil ville gøre det nemt for deltagerne med det enkelte klik på enten
computeren eller mobiltelefonen.
Vi ville gerne få svar på så mange spørgsmål som muligt, men stadig ikke
misbruge deltagernes tid. En tommelfingerregel er, at 4 spørgsmål tager 1 minut
at svare på – med vores 18 spørgsmål kommer vi så op på 4,5 minut, og det er vi
meget tilfredse med (31).
Colourbox [05-04-2016] |
Der er også flere fejlkilder, når man tager IT-metoden i betragtning. Vi kan blandt andet se, at vi har ”tabt” deltagere undervejs i undersøgelsen. Det kan være, at man har mistet interessen og lukket for browseren, eller man er blevet afbrudt af internettet undervejs.
Vores tre nøgleord er i denne proces blevet:
”Kort, klart og letforståeligt”
(31).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar