”Vi ældre vil så vidt muligt gerne selv
bestemme over vore liv. Selvbestemmelse, eller med andre ord, empowerment,
sætter alle i centrum, selv den svageste lille mand eller kone. Har man
opgivet, har man opgivet en del af sit liv.”
Citat Margareta Rosenius i tidskriftet Ældreomsorg 5/2011 (16).
Den motiverende samtale med Ejner.
Følelsen af selvbestemmelse er en god grobund for motivation til
forandring. Ejners levevis består af meget lidt motion og en
ikke-diabetikervenlig kost. De symptomer han oplever ønsker han borte, men at
ændre sin levevis er noget han let fejer under bordet.
For at han kan lindre sine symptomer og forebygge sendiabetiske
komplikationer, griber vi fat i den motiverende samtale for at
klæde Ejner på til forandring.
Ejner skal kende til konsekvenserne af længerevarende hyperglykæmi og derfor
skal vi give ham en viden herom. Her kan vi benytte vejledningssamtalen, hvor
formålet er at Ejner skal opnå ny indsigt og ny erkendelse i sin sygdom.
Vejledningssamtalen er beskrevet under ”vejledning” på bloggen.
Det Ejner kan lære ud fra vejledningssamtalen, håber vi at han tage i brug
og praktisere, sammen med motivationen og dermed se meningsfuldheden i en
forandring af sin levevis. (17)
Vi forestiller os, at vi gennem information i vejledningssamtalen har fået
fortalt Ejner, at hyperglykæmi over længere tid, kan medføre sendiabetiske
komplikationer og at de symptomer han udviser på hyperglykæmi, ikke forsvinder,
hvis han fortsætter med at leve som han gør. Dette gøres ikke for at stille et
skrækscenarie op for Ejner, men for at han opnår den nødvendige viden om
konsekvenserne af en ureguleret diabetes.
Samtidig taler vi om hvordan en diabetikerkost og motion er for hans
hyperglykæmi og dermed forebyggelse af sendiabetiske komplikationer samt
lindring af symptomer. Han har en kæreste og de har før målt hans blodglukose,
gået en lille kort tur og målt værdien igen, hvorefter den har været faldet og
dermed har gåturen, som Ejnar selv kunne se, været god for ham.
Den motiverende samtale bliver en sammensætning af tre kommunikationsstile:
den følgende, den styrende og den vejledende.
Den motiverende samtale inddeles i faser, hvor man starter med en
indledende fase og skaber et arbejdsklima. Dernæst udforsker man graden af
paratheden for forandring og fokuserer på det relevante emne. Her efter
fremkalder man forandringsudsagn og støtter selvtilliden. Til sidst lægges der
en plan og samtalen afsluttes. (18)
Colourbox [06-04-2016] |
”Når mennesker hører sig selv tale, finder
de ud af, hvad de tror på.”
citat William R. Miller, forfatterens oversættelse. (19)
For at kunne vejlede og motivere Ejner til forandringer, er det vigtigt at
vi er refleksive lyttende og bruger åbne spørgsmål, refleksioner, opsummeringer
og bekræfter. Dette er nødvendigt for at forstå Ejners synspunkter og hans
vurdering af problemet.
Med åbne spørgsmål får vi Ejner til at komme med svar og for at han kan
give et svar, må han reflektere over situationen og på den måde lettere ser
problemet som et problem. Ved at vi kommer med en refleksiv respons, gør at vi
kan stille problemet op for Ejner, så han kan begynde at tænke på en mulig
forandring der kan føre til en løsning.
Det kan være han ikke kommer til sin genoptræning, for stive led og for at
kunne komme til at kunne dyrke mere motion. Ejner har sat genoptræningen i
bero, da hjemmesygeplejersken kommer samtidig for at give ham insulin.
Her kan jeg fremstille en dobbeltsidet refleksion: ”Du får genoptræning for
at kunne dyrke motion og få løsnet op i stive led, men har valgt at sætte dette
i bero fordi hjemmesygeplejersken kommer samtidig, selvom du har brug for
genoptræningen”.
I en dobbeltsidet refleksion kobles perspektiverne sammen. Dette kan efterfølges
af en fortsættelsesreflektion, der kan lyde som følgende: ”Det ville være
dejligt for dig at få din genoptræning, så du bliver bedre mobil”. Med
fortsættelsesreflektionen vil vi forsøge at lede samtalen et skridt videre og
åbne op for nye perspektiver.
Når Ejner har fortalt noget, kan vi benytte os af opsummering, således at
vi gentager det sagte med egne ord og Ejner føler at blive hørt og forstået,
eller kan rette os ved misforståelse.
Bekræftigelsen indebærer at Ejner skal mærke at vi bemærker de styrker og
kompetencer han har og får dem fremhævet, i stedet for de svage sider. (20).
Colourbox [06-04-2016] |
”Vi bliver lettere overbevist af
argumenter, som vi selv er kommet på, end af argumenter, som andre har
udtænkt.”
Blaise Pascal, forfatterens oversættelse (21)
Med udgangspunkt i dette citat, kan vi formode at den bedste måde at
motivere Ejner på, er ved at han selv finder en måde at gøre tingene. Eller som
overstående, at han ser på blodsukkerapparatet, at sin blodglukose er faldet
efter en gåtur og dermed har han fakta på at det virker. Når vi har lyttet
refleksivt og fået Ejnar til at komme med argumenter for hvorfor motion kunne
være godt for ham ift. sin hyperglykæmi og fremfinde en motivation for forandring
i sin stillesiddende levevis og ikke-diabetiker-venlig kost, skal vi have lavet
en afslutning på samtalen.
Her er det vores formål at fremkalde en beslutning og forpligtigelse fra
Ejnar, så han følger op på hvad vi har talt om og gør et forsøg på en forandring
og igen gøre det klart for Ejnar, at det er hans valg og han har helt ansvaret
og selvbestemmelse i situationen. (22)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar